De basis van de kenniscloudmethodiek is de cyclus online / offline. Fysieke ontmoeting zorgt voor een connectie met anderen en een dynamiek die online niet te kopiëren is. Een digitaal platform is nodig om onafhankelijk van tijd en plaats met elkaar te communiceren. Daar is kenniscloud.nl voor ontwikkeld.

Hier vind je tips om als Community Librarian het digitale platform in te zetten. Welke opties zijn er, en wanneer zet je ze in? Onderaan de pagina vind je video's met uitleg over hoe het technisch werkt.

Het platform is nog in ontwikkeling. Als er nieuwe functionaliteiten bij komen werken we die hier ook uit. Voor vragen die hier niet beantwoord worden of suggesties voor toevoegingen kun je contact met ons opnemen.

Profielpagina

Op je profielpagina kun je informatie over jezelf kwijt. Zeker als Community Librarian is het van belang dat je deze pagina ook vult. Maak hierbij vooral gebruik van tags. Het verbetert je vindbaarheid in de zoekresultaten en laat zien waar jij voor staat. Met een gevuld profiel weet iemand die op zoek is naar een Community Librarian meteen wat jouw interessegebieden zijn en hoe hij contact met je op kan nemen.

Zoekfunctie

Met de zoekfunctie kun je zoeken naar kennisgroepen, kennisvragen, meetups en personen rond een thema. Op dit moment is het nog niet mogelijk om de zoekresultaten te verfijnen. Dit volgt in een later stadium van de doorontwikkeling.

De zoekresultaten verschijnen in een lijst. Je kunt ook kiezen voor kaart. Dan zie je alle locaties waar men met het onderwerp bezig is of is geweest.

Recent geplaatst

Hier vind je de meest recente bijdragen op de KennisCloud, onafhankelijk van regio of kennisgroep.

Meetups

Onder Meetups staan alle nog geplande en voorbije meetups, onafhankelijk van regio of kennisgroep.

Regio’s

Elke deelnemende regio heeft een eigen startpagina. Leden kunnen bij het aanmelden aangeven bij welke regio ze horen. Als ze inloggen komen ze automatisch op de startpagina van hun regio terecht.

Als Community Librarian ben je verantwoordelijk voor jouw regiopagina. Het is het eerste dat mensen zien als ze inloggen op KennisCloud, dus zorg ervoor dat hij up to date is.

Community

Dit is een overzicht van alle leden van de KennisCloud. In een later stadium van de doorontwikkeling wordt het mogelijk om de community te filteren, bijvoorbeeld op regio, kennisgroep of tags.

Kennisgroepen

In de kennisgroepen gebeurt het. Daar stellen mensen hun kennisvragen, worden ervaringen uitgewisseld, ontmoetingen geregeld en kennis gemaakt, geborgd en ontsloten.

Start een nieuwe kennisgroep vanuit een vraag

Als iemand een nieuwe kennisgroep wil aanmaken, wordt er automatisch een mailtje gestuurd naar de Community Librarian van de regio. Neem zelf contact op met deze persoon als je zo'n mailtje krijgt in je community librarian mail.

De Community Librarian controleert of er in de regio nog geen groep is met dat thema waar de aanvrager bij aan kan sluiten. Ook kijk je of de doelstellingen van de aanvrager passen bij die van de KennisCloud: “U mag de KennisCloud alleen gebruiken voor persoonlijke en niet-commerciële doeleinden. Dat houdt in dat de gebruiker altijd een persoon moet zijn en niet een organisatie. Het onderwerp van een kennisgroep moet themagerelateerd zijn en mag niet gaan over een organisatie” (Gedragsregels KennisCloud.nl, punt drie). Welke thema's je wel aanneemt en welke niet, kan een lastige vraag zijn en is een vraag die iedere bibliotheek zelf moet beantwoorden. Wat helpt is om bij twijfel de thematische insteek van de groep te toetsen aan de Sustainable Development Goals. Dit zijn doelen waarvan we met de hele VN hebben afgesproken daar samen aan te gaan werken. Draagt het thema bij aan het behalen van deze doelen? Dan zit je goed. Werkt het thema van de groep tegen bij het behalen van deze doelen? Dan is het wellicht niet zo'n goed idee. Verder moet het thema zo breed zijn dat het niet snel irrelevant wordt. Een groep die draait om een eenmalig evenement of één nieuwsbericht is dus geen kennisgroep. Het werkt het beste om een groep te starten rondom een thema waar kennisvragen bij horen (dat zijn vragen die niet makkelijk te beantwoorden zijn via google) of waar een maatschappelijk doel aan hangt (bijvoorbeeld het verminderen van plastic afval, inwoners klimaatbewuster maken, etc). Bij thema's waar kennisvragen of doelen aan verbonden zijn komt de KennisCloud methodiek het beste tot zijn recht: door andere mensen, personen en organisaties aan deze thema's te koppelen draag je bij aan het beantwoorden van de kennisvragen of het behalen van de doelen. Het is goed om van te voren te checken of degene die de nieuwe groep wil starten ook mensen in zijn of haar netwerk heeft om bij de groep te betrekken. Is dat zo, dan is er een goede basis om te starten.

Voldoet het idee van de aanvrager aan alle voorwaarden? Dan ga je het gesprek aan. Zie hiervoor de checklist stappenplan vanuit een groep.

Start een nieuwe kennisgroep vanuit een behoefte

Is er geen aanvrager, maar wil je zelf een kennisgroep beginnen? Bedenk dan van tevoren goed of jij altijd de trekker van deze groep wil blijven. In sommige gevallen is het nuttig om vast een kennisgroep te hebben, vooral als je vanuit je eigen vraag vertrekt en niet vanuit de vraag van een community. Probeer dan wel actief op zoek te gaan naar een extra beheerder. Iemand uit de community heeft vaak inhoudelijk meer kennis van het onderwerp dan een Community Librarian en is gemotiveerder om met het thema bezig te blijven, ook als de kennisgroep op orde is.

Je kunt het stappenplan vanuit een behoefte gebruiken om dit goed aan te pakken. 

 

Technische hulp bij het gebruik van het online platform: