Wat is er aan de hand met ons onderwijs? De behoefte aan bijles- en huiswerkbegeleiding is groter dan ooit. Is het een noodoplossing voor een fundamenteel probleem? En schept dit een nieuwe kloof en grotere kansenongelijkheid in de samenleving? VPRO Tegenlicht volgt ouders, onderwijsexperts en activisten die proberen ons onderwijs te verbeteren.
In Rotterdam houdt Louisa Boulkhrif van Stichting ZuiderLokaal met tientallen vrijwilligers een grote bijlesschool in de lucht. Louisa en haar zussen zijn de steun en toeverlaat geworden van vele arme mede-Rotterdammers die zien dat hun kinderen bijles nodig hebben, maar daar lang niet altijd het geld voor hebben. ZuiderLokaal helpt honderden kinderen, maar het lijkt een druppel op een gloeiende plaat: er staan nog honderden kinderen op de wachtlijst.
Sezgin Cihangir is onderwijsactivist en directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut dat een eigen methode voor onder meer rekenen en taal aanbiedt. Bij zijn instituut in Amstelveen ziet hij lang niet alleen well-to-do gezinnen als klant, maar ook mensen die een jaar vakantie overslaan zodat hun kind de basisvaardigheden rekenen onder de knie kan krijgen. Hij pleit voor het overbodig maken van bijna alle vormen van bijles.
Sprekers:
- Eva Naaijkens
Eva Naaijkens is ruim 20 jaar werkzaam in het onderwijs. In 2007 is ze begonnen als schoolleider in Amersfoort. Deze school groeide onder haar leiding van een zwakke naar een driemaal excellente school voor speciaal basisonderwijs. Eva is mede-oprichter en schoolleider van de Alan Turingschool te Amsterdam. Auteur van de boeken En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? Voor het primair en voortgezet onderwijs. Mede auteur van de boeken En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? voor het primair- (2018) en voortgezet onderwijs (2020).