Hoe kunnen aankomend leraren PO begrijpend lezen en online geletterdheid met elkaar verbinden?
Documenten
- Delgado 2018 dont throw away your printed books.pdf
- Levende Talen 2014: Het nieuwe lezen, anders bekeken
- Taallab online geletterdheid - bijeenkomst 1
- Taallab online geletterdheid - bijeenkomst 2
- Taallab online geletterdheid - bijeenkomst 2 uitwerkingen
- Taallab online geletterdheid - bijeenkomst 3
- Tijdschrift Taal: Begrijpend lezen van hypermedia
In de periode maart - mei 2019 onderzoeken pabostudenten van Fontys Tilburg in het Taallab (een samenwerking tussen Fontys Pabo en de Bibliotheek Midden-Brabant) hoe zij leerlingen beter toe kunnen rusten voor het verwerken van (online) gevonden informatie.
Voor het formuleren van een goede zoekvraag, het zoeken naar informatie en het beoordelen van de bruikbaarheid van een bron zijn inmiddels veel lesvoorbeelden beschikbaar. Maar kun je een leerling handvatten geven om gestructureerd om te gaan met een online tekst, zonder te verdwalen in een oerwoud van hyperlinks? Hoe begeleid je een leerling bij het verwerken van de gevonden informatie, eerst in het hoofd en daarna op papier/in een presentatie? En hoe zorg je ervoor dat een werkstuk niet bestaat uit knip en plakwerk, maar uit een eigen samenvatting van de gelezen tekst?
Naar dit soort vragen doet een groep pabostudenten in het voorjaar van 2019 onderzoek in het Taallab. De vragen in deze inleiding zijn voorbeelden, zij zullen zelf hun specifieke onderzoeksvraag vaststellen. Op deze plek zullen ze hun ervaringen delen en waar nodig input vragen. Ongevraagd meedenken is uiteraard altijd een extra bonus.
Reacties
log in of registreer om een reactie te geven