BijdrageCommunity Librarians28 apr 2021

Jongeren community’s in corona-tijd

Bij steeds meer bibliotheken wordt het werken met community’s omarmd. Voor alle community librarians (in spé) is er het Community Library Netwerk (CLN): een eigen community van enthousiastelingen binnen de branche, die met elkaar sparren over alles waar zij tegenaan lopen in hun werk. Op donderdag 22 april 2021 vond een bijeenkomst vanuit het CLN plaats, voor de tweede keer in digitale vorm.

Met op het programma het onderwerp: online community’s. Nu we al een tijd moeilijk of niet samen kunnen komen in bibliotheken of op andere fysieke plekken, houden veel van ons zich bezig met de vraag hoe we de gemeenschap aan ons kunnen blijven verbinden. De focus ligt tijdens de bijeenkomst op de doelgroep jongeren. Een groep die door het kabinet en de media veel genoemd wordt omdat zij hun feestjes, sportclubs, studentenverenigingen en school vaak moeten missen.

De twee sprekers van deze middag hebben beiden veel ervaring met deze doelgroep. Iris Springvloet werkt als studentenraadsvrouw bij Arnhem Student Point (ASP) en houdt zich bezig met zingeving en de bestrijding van eenzaamheid onder studenten. In anderhalf jaar tijd heeft ze een actieve community opgebouwd. Alex Clifton (artistic director) en Hayley Lindley Thornhill (youth projects manager) van Storyhouse in Chester vertellen over ‘Young Storyhouse’, het brede programma dat zij voor, met en door kinderen en jongeren hebben ontwikkeld. Zij namen een van de jongeren uit hun community, Phoebe, mee naar de bijeenkomst.

Een inspirerend verhaal over Arnhemse studenten
Iris Springvloet werd geïnterviewd door Kerstin Carbajal Henken (één van de actieve leden van het CLN en werkzaam bij Probiblio). Iris heeft als doel om Arnhemse studenten op allerlei manieren samen te brengen. Dat doet ze door actief te bouwen aan een community van studenten die als gemeenschappelijke deler hebben dat zij opzoek zijn naar zingeving, graag buiten hun eigen netwerk willen treden en in verbinding willen komen met anderen.

De community bepaalt
Iris is zelf (nog) de drijvende kracht achter de community. Zij initieert alle activiteiten, zoals workshops over gespreksvoering en spelletjesavonden. Maar voor de inhoud van de activiteiten maakt ze altijd gebruik van input uit de community. “Dit is het belangrijkste onderdeel van mijn werk. Ik wil niet doen waar mijn eigen interesse ligt, maar juist dat waar de groep mee bezig is. Als ik zie dat studenten het in onze Whatsappgroep of op Instagram over een bepaalde thema hebben, probeer ik daar snel een activiteit rond te verzinnen.” Vanuit die activiteiten ontstaan weer kleinere subgroepjes van studenten die samen gaan wandelen of koffie drinken.
Iris heeft een team van zo’n zes studenten-ambassadeurs om zich heen verzameld, dat haar actief ondersteunt. Extra handig, nu ze vanwege Corona zelf niet aanwezig mag zijn op de scholen. De studenten ontvangen hiervoor een vrijwilligersbijdrage.

Succesfactoren
De community van Iris is een succes. Zo komen er elke dinsdagavond zo’n 15 studenten samen voor een activiteit, waarvan 70% terugkerend is. Elke maandag starten ze de week op, soms aan de hand van een actueel thema, en daarbij kan ze wekelijks rekenen op een stuk of 10 deelnemers. Via Instagram en Whatsapp houden bijna 600 community-leden contact met Iris en elkaar. De belangrijkste factoren voor haar succes?

1. Consistent en continu zichtbaar zijn
Iris houdt contact met de studenten via kanalen die veel door de doelgroep gebruikt worden en die interactiviteit mogelijk maken: Instagram en Whatsapp. “We zijn heel consistent en zijn continu aanwezig. We komen altijd op vaste momenten bij elkaar, bijvoorbeeld elke maandagochtend en dinsdagavond, en zo weten studenten waar ze aan toe zijn. Op Instagram delen we bijvoorbeeld elke dinsdag een tip over Arnhem, aansluitend bij het studentenleven. Elke donderdag delen we content vanuit de community: we vragen studenten een foto te sturen van wat ze deze week deden, en maken daar een collage van. Via Instagram Stories stellen we studenten een vraag en twee dagen later delen we de antwoorden met volgers. Op deze manier delen we zelf content, maar zijn we ook interactief.”

2. Samenwerken met partners
De relaties met andere partijen zijn onmisbaar. “ASP  is een onafhankelijke partij, maar we hebben allemaal mensen in het bestuur die bij scholen zelf werken. Zo ontstaat er een goede verbinding tussen ASP en scholen.” Iris is een bekend gezicht bij bestuurders en docenten van scholen. Ze kennen haar en weten wat zij toe te voegen heeft, dus ze verwijzen studenten regelmatig naar haar door.

Vertrouwen en loslaten
Uit het verhaal van Iris blijkt ook hoe belangrijk loslaten en vertrouwen zijn bij het werken met community’s. Vanuit ASP heeft ze wel bepaalde waarden meegekregen (zoals respect, verbondenheid en ‘dat wat we doen moet nuttig zijn voor studenten’) maar daarbinnen is ze helemaal vrij. Ook geeft de organisatie haar geen kwantitatieve doelstellingen mee, er is geen minimaal aantal studenten dat ze moet bereiken.
Andersom laat Iris haar community ook heel erg vrij, ze probeert niet zelf de regie te houden. De community bepaalt wat voor type activiteiten er georganiseerd worden. En in Whatsappgroepen bepaalt Iris wel wie er toegelaten worden (checkt of ze student in Arnhem zijn), maar verder zijn studenten vrij om met elkaar in gesprek te gaan over de onderwerpen die zij interessant vinden.

Storyhouse Chester: een community library
Empower people to build their own creative communities. Find their own tribes.
Storyhouse is naast een bibliotheek ook een bioscoop en een theater. Jongeren (van 5 tot 25 jaar oud) zijn voor Storyhouse de belangrijkste doelgroep, zij zijn de toekomst. Jonge mensen zijn het hart van deze organisatie, zij worden écht betrokken en hebben een stem. Zo zit er een jongere in de ‘board’ van de organisatie, één van de bazen van Alex en Hayley is dus een jongere. Die diversiteit maakt de organisatie automatisch beter. Zoals de jongeren ook het aanbod van de bibliotheek inhoudelijk versterken door ideeën aan te dragen.

Actieve bijdrage en betrokkenheid
Storyhouse vraagt jongeren niet ‘wat voor programma’s zou jij graag in de bibliotheek willen zien?’, ze geven de jongeren de sleutels en laten hen zelf iets organiseren. Volgens Alex en Hayley is het niet zo moeilijk: “Laat een jongere gewoon écht meebeslissen, doe het gewoon! We zeggen tegen de jongeren: Als je creatief bent en je wilt laten zien wat je doet en kan, dan zijn wij je podium. Ze moeten zoveel mogelijk zelf ervaring opdoen. We geven ze geld, ruimte en alle middelen die ze nodig hebben en laten ze gewoon gaan. Ze krijgen toegang tot de officiële accounts van Storyhouse om hun publiek te benaderen. Ze doen het niet voor ons, maar voor zichzelf. Zo worden ze vanzelf geactiveerd en enthousiast.”

Partners zijn key
Ook Storyhouse bereikt jongeren via partners. Ze hebben nauwe connecties met partijen die met jongeren werken. Bijvoorbeeld scholen, welzijnsorganisaties of bestaande community’s voor bijvoorbeeld jonge mantelzorgers. Partners zien Storyhouse nooit als concurrent. “We zeggen gewoon: jullie kunnen gebruik maken van onze services, ruimte en middelen. Dat is vaak genoeg om ze te overtuigen.” Soms nodigen ze eerst de partners zelf uit voor hun sessies, zodat zij enthousiast worden en ‘hun jongeren’ doorsturen.

Jongeren nemen de bibliotheek over
De bibliotheek heeft een aantal programmalijnen voor jongeren. Zoals de Young Leaders, waarbij jongeren kernvaardigheden leren die ze later nodig kunnen hebben in een baan. Of de Young Readers, een boekenclub die tevens meedenkt over de programmering voor het literaire festival van Storyhouse.
Eén van de grootste projecten van Storyhouse is de Young Takeover. Een dag waarop jongeren het hele gebouw overnemen en allerlei activiteiten programmeren waarvoor zij bijvoorbeeld ook zelf de techniek verzorgen en de marketing doen. Nu zij jongeren niet meer binnen konden ontvangen, gingen ze opzoek naar mogelijkheden om de community online te bereiken. Phoebe, één van de leden van de community vertelt: “Toen we midden in de plannen voor het event zaten, gingen we in lock down. Toen moesten we online gaan met het event. We hebben daar veel zoom meetings over gehad. Dat ging heel goed, het is helemaal niet nodig om fysiek samen te komen. We hebben een online programma opgezet met poëzie, muziek, dans en meer. De performers waren allemaal jongeren die overal vandaan kwamen. Een dansgroep uit Palestina bijvoorbeeld. Dat was alleen mogelijk door het event online te doen.”

Het programma had die dag meer dan vierduizend views. Inmiddels heeft Storyhouse flink geïnvesteerd in de techniek, omdat ze in de toekomst samen met hun community’s graag een combinatie van events in het gebouw en livestreams willen organiseren.

Afsluiting van een inspirerende middag
Na afloop van deze inspirerende verhalen was er gelegenheid tot napraten in een aantal break-out rooms. Er ontstonden meteen allerlei ideeën om zelf mee aan de slag te gaan en werden belangrijke inzichten gedeeld. Wat ons betreft genoeg reden om het komende jaar nog eens samen te komen, fysiek en/of online. Wil jij hier over meedenken? Voel je vrij om je aan te sluiten bij het clubje enthousiastelingen. Stuur ons een mailtje of spreek ons aan op KennisCloud of Biebtobieb!

Paul Adels – P.Adels@Theek5.nl
Roos Biesheuvel – r.biesheuvel@bibliotheekheusden.nl
Jantien Borsboom – JantienBorsboom@bibliotheekmb.nl
Kerstin Carbajal Henken – kcarbajal@probiblio.nl
Lonneke Jans – l.jans@cubiss.nl
Iet Wiersma – iwiersma@probiblio.nl

Reacties

log in of registreer om een reactie te geven