De houdbaarheid van kennis

De houdbaarheid van kennis

Kennis is uw toegevoegde waarde, maar veroudert snel. Hoe kunt u uw brein beter gebruiken om duurzaam inzetbaar te blijven?

Blijf op de hoogte

2 leden volgen dit.

Deel deze pagina met

Hoe afhankelijk ben je in je huidige rol van kennis en wat is kennis eigenlijk?

Hoe afhankelijk ben je in je huidige rol van kennis en wat is kennis eigenlijk?

Gestart door Ed van Houtum 3. april 2015 Reacties (2)

Data (gegevens) is nog geen informatie en informatie is nog geen kennis. Als we het woord tafel horen kunnen we daar het meubelstuk, maar ook de tafel van 10 onder verstaan. Pas als we de betekenis koppelen wordt het informatie. Kennis wordt het pas als we die betekenis ook daadwerkelijk gebruiken. En hoe we dat doen wordt bepaald door een groot aantal factoren (prioriteit, belang, context, bedoeling etc.). We moeten er dus wel wat voor doen om van data kennis te maken.

Hoe maak jij van de veelheid aan informatie die over je heen wordt gestort eigenlijk kennis? En hoe beangrijk is deze kennis voor jouw functioneren en jouw succes? Hoe onderhoud jij deze kennis? Hoe leer jij eigenlijk? Tegen welke obstakels loop je daarbij aan?  

Reacties

• Anneroos Goosen 7. april 2015

Ik kan me aansluiten bij het idee dat kennis ontstaat op het moment dat we in staat zijn om informatie toe te passen en tot leven te brengen. In het onderwijs zie je hoe dit een leerproces vormgeeft: het doen van heel veel pogingen om informatie in te zetten, en al doende leert men. 

Dit is een proces dat we onder de knie kunnen krijgen en waar we goed in worden: het wordt de basis van je professionaliteit. De manier waarop je omgaat met informatie en data is wat je onderscheidt van degene die naast je aan het werk is.

Maar de manieren en methodes die je aanleert om informatie toe te passen kunnen wel gedateerd raken, en enig onderhoud is natuurlijk wel nodig. Onderwijsmethodes veranderen ten slotte ook continu: denk aan probleemgestuurd onderwijs, dat een veel actievere benadering van informatie voorstelt. 

Om in te gaan op de vraag van de discussiegroep: hoe afhankelijk ben je in je huidige rol van kennis? Ik denk enorm afhankelijk. Het maakt wie je bent. Maar dat betekent niet dat het onaantastbaar is. Integendeel, we moeten de manier waarop we informatie tot kennis verwerken, kritisch onder de loep kunnen nemen. 

Kunnen we onze manier van kennisverwerking updaten? Of zelfs resetten?

• Suzanne de Gooijer 7. april 2015

Elke dag 'probeer' ik mijn kennis up to date te houden. Door dagelijks met een rondje social media te beginnen. Informatie tot mij te nemen.

Maar het is lastig dat te vinden wat je 'nodig' hebt, jezelf bij de les te houden en dan ook nog eens de nieuwe informatie tot je te nemen, zorgen dat het blijft hangen en dat je het op een later tijdstip ook daadwerkelijk weer kan toepassen. Vaak is daar dan weer geen 'tijd' voor.

Het blijft altijd een gevecht tussen je huidige klanten en huidige opdrachten. En mogelijk nieuwe klanten en nieuwe denkrichtingen, mogelijkheden.

----

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Of registreer.