Blijf op de hoogte

3 leden volgen dit.

Deel deze pagina met

Bewaren kennis van het maken

Bewaren kennis van het maken

Gestart door Jantiene van Elk 19. november 2015 Reacties (6)

In het TextielMuseum gaan we onderzoeken hoe we de kennis van enkele collega's en vrijwilligers kunnen vastleggen. Zij hebben nog echt 'in de textiel' gewerkt en verlevendigen de ervaring van onze bezoekers met hun bijzondere verhalen daarover. Hoe behouden we die verhalen en hun kennis? Wat is daarbij belangrijk en spreekt tot de verbeelding van bezoekers, de arbeidsomstandigheden, de sociale omstandigheden, hoe de oude machines werkten? Waarom is het belangrijk die kennis te behouden, wie is er in geïnteresseerd? Alleen als 'oral history', als illustratie van het verleden? Of zijn er nog andere redenen om de kennis te delen en te behouden voor het hier en nu? Connectie maken met 'het nieuwe maken' bijvoorbeeld?

Reacties

• Kathy Marchand 20. november 2015

Hoi Jantiene,

Wat goed dat je de vraag stelt. Toen ik het las was mijn eerste gedachte: waarom deze vraag? Jij werkt toch in een museum; hebt hier als geen ander antwoord op; en je hebt toch vele middelen tot je beschikking? Het TextielMuseum is mijns inziens een voorbeeldmuseum als het gaat om kennisoverdracht op vele wijzen. En juist daarom, realiseer ik me nu, is het hartstikke waardevol dat je de vraag stelt. Ik, als museoloog, was even geneigd van het bekende, onderwezen en bewezen uit te gaan. Maar het is natuurlijk een interessant experiment om de connectie te maken met 'het nieuwe maken' en met name vind ik het interessant te bevragen wat een jonge generatie als relevantie ziet voor behoud en overdracht van (welke) kennis. Welke antwoorden op je vragen zouden de jongste kinderen geven onder de 10 jaar? Het kan nog wel eens verrassend zijn waarom zij vinden dat iets bewaard moet blijven. En vinden ze dat straks als tieners nog hetzelfde of is de relevantie veranderlijk met tijd en ontwikkeling van techniek? Hoe ziet 'cyclisch' bewaren eruit, als relevantie veranderlijk blijkt? 

• Jantiene van Elk 25. november 2015

Dank voor je reactie, Kathy. We gaan er verder over nadenken, goeie vragen van jou weer erbij.

• Aldo de Moor 25. november 2015

Zou ook interessant kunnen zijn om te kijken hoe je de installaties, processen, producten en persoonlijke verhalen kunt gebruiken om kennisdeling en -creatie aan de gang kunt krijgen rond problemen/uitdagingen van deze tijd. De textiel is de essentie van Tilburg. Misschien bieden jullie hiermee een soort concrete "Tilburgse taal" om ook eens de andere mensen bij sociale vernieuwingsprojecten te betrekken. Pak eens een probleem, zeg de wijken bij elkaar houden in gepolariseerde tijden. Welke rollen heb je nodig om cohesie te krijgen. Welke "materialen" heb je om mee te werken? Hoe verbind je allerlei losse initiatieven tot een sterk wijkweefsel? Etc. Kennisweven dus. 

• Anneroos Goosen 25. november 2015

Interessante vragen. Vanuit de bibliotheek spelen die vragen ook: hoe leggen we de kennisdeling (vaak fysiek en middels vertellen van verhalen) die we faciliteren, vast? Een bibliotheek heeft ook een rol om te borgen, maar als de methode van kennisdelen verandert (bijvoorbeeld van geschreven taal naar gesproken taal) dan moeten de methodes om kennis te borgen mee veranderen. Ik ben erg benieuwd naar succesverhalen van andere organisaties. En ben ook benieuwd of we verfrissende vormen kunnen ontwikkelen die aansluit bij de inhoud, de bibliotheek, en ook de huidige tijd. Dat is misschien niet de 'kennis van het maken', maar wel de 'kennis van het delen'. 

• Jantiene van Elk 26. november 2015

Dank voor jullie reacties, 'kennis van het delen', misschien niet met tekst, maar op andere manieren. We gaan het onderzoeken. 'Oral history', video, andere media?

Ik ben toevallig Fahrenheit 451 van Ray Bradbury aan het lezen, over een distopische wereld waar boeken verbrand worden en alles met beeld en geluid wordt overgedragen en er geen diepgaande kennis meer bestaat daardoor. Tja, een mogelijke toekomstige werkelijkheid of fictie? Kan je zonder tekst ook kennis overdragen? Of juist beter?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit_451

• Kathy Marchand 26. november 2015

Fahrenheit 451, dat klinkt als een interessant boek! 

En ik vrees dat kennisoverdracht en, en, en is. Je bent bekend met De leertheorie van Kolb in het museum (037.2 HOOG in jullie bieb ;-). Niet alleen leren we allemaal volgens verschillende leerstijlen, we overstijgen met verschillende manieren van bewaren ook de waan van de dag. Actviteiten en presentaties worden ingericht naar kennis- en ervaringabsorbtie van het nu, met (bewegend) beeld, snel en hapklaar als eerste kennismaking en tekst (nog) vaak als verdieping, met documentaires en vlogs meer in opkomst. Bewaren voor een lange tijd vergt ook een stukje technisch vooruitzicht. Als kennisinstelling ben je niet alleen een database van je eigen erfgoed, maar een platform/hub waarop allerlei bronnen, gesprekken enz. te vinden zijn. Database is het nieuwe depot als bron van kennisdeling. Zoiets? 

----

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Of registreer.