Brandveiligheid

Brandveiligheid

Brandweer Midden West-Brabant zoekt samen met u antwoorden op vraagstukken ter verbetering van de brandveiligheid

Blijf op de hoogte

2 leden volgen dit.

Deel deze pagina met

Brandveiligheid geen vanzelfsprekendheid

Kan iedereen binnen drie minuten buiten zijn? Wordt je wel op tijd wakker? Kun je blind van de rook de weg naar buiten vinden? Kun je voldoende snel vluchten? Weet je wat je juist wel en vooral niet moet doen? Maar houd je je ook bezig om brand te voorkomen? En zou je thuis een brand kunnen blussen?

Brandveiligheid en vluchtveiligheid is geen vanzelfsprekendheid en moet soms op maat gemaakt worden op iemand zijn leefsituatie. Maar weet jij of je het goed geregeld hebt en een brand thuis overleefd?

Reacties

• Pieternel Thijssen 21. september 2015

Ik durf zeker niet te zeggen dat ik thuis alles goed geregeld heb voor als er brand uitbreekt. Wie weet zijn er nog superideeen naar voren gebracht tijdens de ESIW bijeenkomst in de Kennismakerij. Ik ben erg benieuwd. Floor van Lintel kun je er wellicht een paar met ons delen?

• Floor van Lintel 24. september 2015

Hoi Pieternel, het was een hele leuke bijeenkomst. Enthousiaste deelnemers en een hoop goede imput.

Het gespreksonderwerp van deze ochtend ging voornamelijk over de verminderd zelfredzame personen bij brand. Een probleem wat nog wat ingewikkelder is dan de brandveiligheid van zelfredzame mensen.  Ik zie jou niet in deze doelgroep passen, maar dat neemt niet weg dat jij ook misschien je eigen brandveiligheiddssituatie nog een onder de loep kunt nemen.

Onder groepsbestanden Groepsbestanden vind je een folder Brandveilig wonen. Daarmee kun je je eigen brandveiligheidssituatie bekijken.  De input van die ochtend wordt nog verwerkt, maar hier is tevens alvast de presentatie te vinden van die ochtend waar vele naar vroegen. De filmpjes zijn via deze weg te zien:

De brandweer: https://www.youtube.com/watch?v=FMTJhD0ReRA

De strategische reis: https://www.youtube.com/watch?v=Xy5sSjzGzEQ  

• Pieternel Thijssen 24. september 2015

dank je voor het delen

• Willem Nater 25. september 2015

De vraag was nog hoe in contact te komen met de specifieke doelgroep 

De wijkverpleging c.q. thuiszorg zijn de mensen die o.a. bij de specifieke doelgroep achter de voordeur komen en een zorgtaak en ook verantwoordelijkheid hebben voor de veiligheid.

Tijdens de ESIW was ik ingedeeld in een groepje met o.a. een wijkverpleegster. (zij vertrok hals over kop en ik heb helaas haar naam niet kunnen noteren…)

Zij had wel direct begrepen wie tot de specifieke doelgroep behoort en wie dus de potentiele “klanten” zijn van de brandweer- repressief en als we er op tijd bij zijn brandweer-preventief.

Diegenen die preventief niet afdoende “veilig” gemaakt kunnen worden zouden met een Q-Fog mobiele watermist unit alsnog een hoge mate van brandveiligheid verkrijgen.

• Pieternel Thijssen 30. september 2015

Floor van Lintel: lijken mij hele goede suggesties, ook al weet ik niet wat een Q-fog mobiele watermist is. Werkt de brandweer al samen met wijkverpleging c.q. thuiszorg?

• Floor van Lintel 23. oktober 2015

Hoi Pieternel, Q-fog is een soort mobiele sprinklersysteem. Geïnteresseerde kunnen meer informatie vinden op: www.nater.nl

We zijn zeker als brandweer in gesprek met diverse partijen om te kijken naar de mogelijkheden om hen in te zetten de brandveiligheidsboodschap bij particulieren over te brengen. Eén van die boodschappen is mensen vertellen dat ze bij een brand niet een kwartier de tijd maar dat mensen maar 3 MINUTEN hebben voordat een brand levensbedreigend wordt! Iets wat bij veel mensen nog niet bekend is.

Helaas gaat dit nog maar mondjes maat. Vaak zijn dit nog kleine en vrijwillige organisaties waar we de samenwerking mee aangaan. Die hebben over het algemeen iets meer mogelijkheden om hiervoor mensen in te zetten, qua tijd en geld. Mooie ontwikkeling is wel dat er bijvoorbeeld landelijk al een e-learning is ontwikkeld. Dit is weer een extra hulpmiddel om mensen wat aandachtpunten op het gebied vaan brandveiligheid mee te geven. Deze is e-learning is voor iedereen beschikbaar op: https://watdoejijbijbrand.nl

----

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Of registreer.