Blijf op de hoogte

3 leden volgen dit.

Deel deze pagina met

Worden onze kinderen maker-movement literate?

Worden onze kinderen maker-movement literate?

Gestart door Jantien Borsboom 4. juni 2015 Reacties (5)

Deze discussie is gestart n.a.v. de Tegenlicht Meet Up "De Nieuwe Makers" zaterdag 6 juni tijdens de Tilburgse Makersdag. Daar hebben we gezamenlijk naar vier fragmenten uit de Tegenlicht aflevering "De Nieuwe Makers" gekeken. Aan ieder fragment was een kennisvraag gekoppeld en een expert op het gebied van deze kennisvraag. Je vindt de Tegenlicht aflevering hier: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/de-nieuwe-makers.html 

Fragment van minuut 11:03 - 17:35: 

Worden onze kinderen maker-movement literate?

Samenvatting fragment: Digitale fabricatie maakt ‘maken’ voor iedereen beschikbaar. Je hoeft geen jaren ervaring meer op te doen om met hout of metaal te leren werken, je hoeft alleen de computer te kunnen bedienen en kunt dan met allerlei materialen werken. Deze ontwikkeling zie je ook terug in het onderwijs: “the young people will be maker-movement literate”

Aan de discussietafel Astrid Poot: hoofd jeugd/familie projecten en creatief strateeg bij Fonk. Ook is ze blogger, spreker, heeft ze de site www.lekkersamenklooien.nl en houdt ze zich bezig met makers en makersonderwijs.

Vraag bij dit fragment:

Hoe is het in Nederland gesteld met het makersonderwijs? Worden onze kinderen maker-movement literate? En is dat nodig?

Reacties

  • Jantien Borsboom 8. juni 2015

    Uit de discussie bij de Tegenlicht Meet Up:

    Bij het maken met nieuwe technieken als 3d printen is er vaak teveel afstand tussen het maken en het product.  In dat geval is het misschien beter om een gereedschapskist in de klas te zetten. Ook klooit men vaak niet meer aan als er nieuwe technieken (zoals 3d printen) aan te pas komen, omdat het als ingewikkeld wordt gezien. Terwijl je ook met 3d printen prima aan kunt klooien, kijk maar naar de kinderen die steeds maar weer terug komen naar het digilab om lekker met 3d ontwerpen en 3d printen te experimenteren. In het onderwijs is te weinig tijd om aan te klooien. Het moet teveel in een programma passen, waardoor kinderen niet meer echt kunnen ontdekken en het toch meer voorgekauwd leren wordt. Hier maak je geen makers mee. 

  • Linda Zuijderwijk 9. juni 2015

    Is er ook gesproken over de rol die Fablabs kunnen spelen in het democratiseren van productie en consumptie, en consumenten die producenten worden?

    Overigens hebben wij een studie gedaan naar Fablabs en de eventuele rol die ze als sociale innovatie spelen in maatschappelijke veranderingen. Zou boeiend zijn om dat verder te onderzoeken, m.n. als het gaat over 'makersonderwijs'! (http://www.transitsocialinnovation.eu/resource-hub/fablabs)

     

  • Jantiene van Elk 9. juni 2015

    Tijdens de Meet Up hebben we fragmenten uit de Tegenlicht documentaire De Nieuwe Makers getoond, waarin het verschuiven van de rol van producenten en de ontwerpers aan de orde kwamen. We hebben het in de discussie kort over personalisatie van spullen gehad, dat je dat maakt wat precies bij he behoefte past, in plaats van dat je gebruikt wat iemand anders bedacht heeft en wat gemaakt is in een fabriek. Maar lang niet al deze punten hebben we helemaal uit kunnen denken met de groep. Goed om hier verder te discusieren.

  • Jantiene van Elk 9. juni 2015

    Ik ben er een voorstander van dat de Fablabs de kans krijgen de rol van aanjager van sociale veranderingen op zicht te nemen. Ik vind het wel belangrijk dat daarbij ook over de consequenties voor het milieu goed nagedacht wordt. Maakt transport van grondstoffen in plaats van transport van producten een verschil voor de CO2 uitstoot? Kunnen we dat meten / vergelijken?

  • Miriam van den Beemt 3. juli 2015

    Misschien ook wel interessant in dit licht: de brochure "Jong geleerd 2.0: Makers in het onderwijs" van Mijn Kind Online (maart 2015). Hierin staan een aantal voorbeelden van makersklassen, bijvoorbeeld de FABklas van het Haagse Christelijk College de Populier en tips voor leerkrachten die zelf aan de slag willen. 

----

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Of registreer.