Blijf op de hoogte

1 leden volgen dit.

Deel deze pagina met

sustainable learning

sustainable learning

Gestart door Kees Peters 16. april 2015

Vannacht ( 15 op 16 april 2015) was ik betrokken in een webinar van de Global Association for Interpersonal Neurobiology Studies ( GAINS). Sprekers waren Lou Cozolino en Kirke Olson, beide vernieuwers van onderwijs. Zij hebben prachtige boeken geschreven over ondermeer kwaliteiten en talenten van "moelijke" kinderen in de klas en hoe de hele klas, de hele school, kan bijdragen aan een gezonde leer-omgeving met blivend effect naar de toekomst ( = sustanable learning). Ik merkte aan deze onderzoekers, die ook neurowetenschapper zijn én meditatie-leraren, dat ze nog tamelijk uitgaan van evidence-based werkvormen. Mijn inbreng in de webinar was dat er ook werkvormen zijn, niet-evidence based volgens de huidige wetenschappelijke of financiërende eisen. Ik bedoel daarmee de eeuwenoude wijsheid vanuit een rijke traditie en kennis, het boeddhisme met de nú bekende term mindfulness. Deze gaat veel meer uit van kennis en relatie op hart-nivo. Gelukkig waren Kirke en Lou het met me eens.Wat ik graag zou willen in de de Kenniscloud Tilburg: Is het begrip sustainable learning bekend ? Is het zinvol om hierover eens uit te wisselen ? Ik kan informatie geven over de nieuwste literatuur van Kirke Olson en Lou Cozolino en de onderbouwing vanuit de neurowetenschappen. Ik kan ook de link uitleggen dat mindful coachen in het onderwijs ook een vorm van sustainable learning is. Benieuwd naar jullie reactie en met hartelijke groet, Kees Peters

----

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Of registreer.